Sidor

torsdag 6 september 2012

Hönökakor

Jag jobbade med Ida och vi gjorde Hönökakor.

Ingredienser
25 g jäst
1 msk margarin
2 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 msk sirap
 2 1/2 - 3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Baka så här
Sätt ugn på 300°.
jästen smulas ner i en bakbunke.

Smöret smältes i en kastrull.
Mjölk hälles i låt degspadet bli 37° varmt och häll det över jästen rör om med en träslev.

Salt och sirap tillsättes och rörs om.

Mjölet tillsätt först den mindre mängden mjöl. Arbeta degen smidig och tillsätt ev mer mjöl.

Låt degen jäsa i bunken ca 10 min.

Smörj två plåtar eller lägg på bakplåtspapper.

Bakpulver strös över degen som knådas smidig på mjölat bakbord.

Dela degen i två delar som formas runda. Låt dem ligga på bakbordet med bakduk över att jäsa i ca 10 min.

Kavla ut utan att knåda degen till två stora 1/2 cm tjocka, runda kakor. Använd gärna en kruskavel. Kakorna naggas med en brödnagg eller med en gaffel.

Grädda brödet genast mitt i ugnen. Tid 3-5 min. Låt brödet svalna på ett galler med bakduk över.

Dem blev bra och smaka bra men min blev lite på linjen innan den skulle blivit bränd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar